sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Onnistu koirasi koulutuksessa: Tommyn kannustava koulutusopas

Ensimmäistä kertaa taas pitkään aikaan kirjastossa käydessäni mukaan lähti pari koirakirjaa joita olen ajatellut lukea, mutta jotka ei vaikuta niin hyviltä että viitsisi ostaa. Ensimmäinen on nyt luettu ja tämä on Tommy Wirenin ja Päivi Romppaisen kirjoittama "Onnistu koirasi koulutuksessa: Tommyn kannustava koulutusopas" mistä ajattelin kirjoittaa pikkuisen arvostelun. Yhtä pitkää ei tule kuin aiemmasta, mutta jos nyt jotain saisi raapusteltua tiedoksi niille, jotka mahdollisesti kirjan lukemista harkitsevat.

Sanoisin, että kirja on tarkoitettu ensimmäistä koiraansa kouluttavalle peruskoulutusoppaaksi. Kirjan ovat kirjoittaneet Wiren ja Romppainen yhdessä, mutta jutut perustuvat pitkälti Wirenin periaatteisiin. Positiivisesti kouluttamalla, runsaasti palkkaa käyttämällä, vastaehdollistamalla ja siedättämällä mennään enimmäkseen tässäkin kirjassa, eli ihan hyvät perusperiaatteet aloittelevalle koiran kouluttajalle. Käydään läpi koulutustuokion koostuminen, palkitseminen, koulutuksen eteneminen, rakenne, palaute, vahvistetiheys, kriteeri, apuvälineet, ympäristön vaikutus jne jne.

Mielestäni kirja koostui neljästä aihealueesta (ei mene suoraan sisällysluettelon mukaan kuitenkaan), joihin jaottelen tämän kirjoituksenkin. Raapustelen kuhunkin kohtaan muutamia itse kokemiani pääpointteja.


Koulutukseen liittyviä myyttejä (esim. johtajuudesta)


  • Statukseltaan korkein koira ei pyri hallitsemaan toisia koiria, vaan saatavilla olevia resursseja.
  • Opeta koirasi ansaitsemaan kaikki resurssit.
  • Perustellaan miksi esim. jääkausi ei toimi.
  • Kyseenalaistetaan luoksetulossa käytetty "piiloudu koiraltasi jos se ei tule kutsusta" -metodi
  • Dominanssi tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, että koira yrittää saada toisissa aikaan reaktion suuntaan tai toiseen.

Koulutuksen perusasioita (termit, palkitseminen, koiran oppimisen teoriaa)


  • Klassinen ehdollistuminen: Ärsyke + reaktio = opittu refleksi (esim. ovikellon ääneen reagoimien, "baari auki - baari kiinni" -klassinen vastaehdollistamismenetelmä)
  • Operantti ehdollistuminen: Reaktio + seuraus = opittu käyttäytyminen (esim. koira hyppii ovea vasten ja ovi aukeaa)
  • Positiivinen vahviste: Lisätään jotain, mistä eläin pitää
  • Positiivinen rankaisu: Lisätään jotain, mistä eläin ei pidä
  • Negatiivinen rankaisu: Poistetaan jotain, mistä eläin pitää
  • Negatiivinen vahviste: Poistetaan jotain, mistä eläin ei pidä
  • Palkkion tulee olla niin hyvä, että sen saatuaan eläin pyrkii välittömästi ansaitsemaan sen uudelleen. Esim. jos luoksetulossa koira palkitaan nappulalla ja koira lähtee heti sen saatuaan jatkamaan omia teitään eikä yritä saada toista nappulaa, ei palkkio ole tarpeeksi hyvä. Tällöin on kyse enemmänkin koiran ruokkimisesta kuin kouluttamisesta.
  • Ensisijainen eli primäärivahviste: Makupalat, leikkiminen, hajut...
  • Toissijainen eli sekundäärivahviste: Kehu, naksutin, makupalapussin rapina...
  • Käytöksen esiinsaamiseen voi käyttää seuraavia tapoja:
    • Fyysinen manipulointi
    • Mallioppiminen
    • Houkutteleminen
    • Käytöksen poimiminen
    • Sheippaaminen
    • Käytöksen aikaansaaminen kohteen avulla
  • Tässä luvussa käydyt asiat oli itselleni ennestään tuttuja, tosin menen yhä sekaisin välillä kumpi on kumpi ehdollistuminen ja miten nuo positiiviset ja negatiiviset rankaisut ja vahvistamiset menee. Lukiessa päädyin kuitenkin useasti miettimään myös sitä, että mitä väliä sillä on käytännössä että osaako puhua oikeista termeistä.

Perustaitojen koulutus ja niiden soveltaminen


  • 4 perustaitoa ovat
    • Lähellä pysyminen ja kontakti
    • Luopuminen
    • Paikalle rauhoittuminen
    • Kohteiden käyttö
  • Pelkästään näiden opettaminen koiralle auttaa yleensä moniin ongelmiin, koska näiden avulla koiran ja omistajan suhde paranee merkittävästi.
  • Itse en ehkä ihan ymmärtänyt kohteiden käytön hyötyjä, kirjassa sai lähinnä sen kuvan että ne ovat helppo tapa kouluttaa muita juttuja (esim. käsittelyharjoituksia) ja tehdä ns. helppoja tehtäviä (vaikka kosketuskepin koskemista) vaikeissa tilanteissa tarvittaessa, mutta itse en ymmärtänyt miksi Wiren nostaa kohdetyöskentelyn ihan näin tärkeäksi.
  • Perustaitojen avulla Wiren kertoo miten opetaan koiralle käytöstapoja kuten luoksetulo, hihnassa kulkeminen, seuraaminen, keskeyttäminen ja irrottaminen, käsittelyyn kouluttaminen, rauhoittuminen, istuminen, maahanmeno... Eli aika perusjuttuja
  • Itse skippasin tästä osiosta aika paljon tai selailin lähinnä sivut läpi, sen verran peruskauraa oli ainakin meikäläiselle.

Käytösongelmia ja miten niistä selvittiin


  • Käyttäytyminen on koiralle luontaista, mutta jotkut luontaiset käyttäytymiset ovat ihmisten mielestä "ongelmakäyttäytymistä".
  • Kun jalostetaan vietikkäitä harrastuskoiria, eivät ne ole parhaita mahdollisia kotikoiria.
  • Viettejä on noin 10 erilaista, mutta on lähes mahdotonta sanoa, mikä vietti aiheuttaa pohditun käyttäytymisen.
  • Hulluja koiria ei ole, mutta on sairaita koiria, jotka tulevat hulluiksi, jos eivät saa hoitoa. Tutki kipu.
  • Ongelmakäyttäytymisen ratkaisun neljä tekijää:
    • Mieti, mitä et halua
    • Mieti, mitä haluat
    • Ennakoi ja estä
    • Opeta koiralle uusi käytös
  • Rutiinit ovat tärkeitä, opeta koiralle uusi tapa käyttäytyä ongelmallisessa tilanteessa ja tee siitä koiralle rutiinia.
  • Aggressiivisuusluokituksia
    • Maternaalinen aggressiivisuus, leikkiaggressiivisuus, pelkoaggressiivisuus, kipuaggressiivisuus, reviiriaggressiivisuus, suojeluaggressiivisuus, vastustamisaggressiivisuus, omistusaggressiivisuus, salistusaggressiivisuus, dominanssiaggressiivisuus, idiopaattinen aggressiivisuus.
  • Lopussa käsiteltiin esimerkkien kautta ongelmakäyttäytymisiä kuten remmirähinä, eroahdistus, resurssien omiminen, vahtiminen, ihmisaggressiivisuus, autopelko jne. Nämä oli aika perustapauksia ja vähän skippailemalla luin nämäkin.
  • Ongelmakäyttäytymisen loppuminen vaatii lähes aina muutoksia ympäristöön, jos ympäristö ei tähän taivu voi joutua tosissaan miettimään koiran luovuttamista toiseen paikkaan.
  • Haisteluun liittyen sanottiin, että (nuorille) uroksille pissojen jatkuva haistelu on tosi stressaavaa ja kiihdyttävää ja ei kannatakaan antaa koiran jatkuvasti haistella lenkillä. Vaikka nykyään toitotetaan miten tärkeää on, että koira saa olla koira ja haistella ja tutkia, niin silti lenkeillä voi olla hyvä pitää periaatetta että (pääsääntöisesti) ihmisen pysähtyessä pysähdellään, eikä mennä koiran tahtiin. Tämä oli ihan mielenkiintoinen ja meidän lenkkihaistelut saattaakin nyt vähentyä, kun siihen saatiin "lupa" :)

Lopussa käytiin läpi hieman kodinvaihtajien tilannetta, koulutustapojen muuttamisesta aiheutuvia ongelmia sekä listattiin tärkeimpiä termejä englanninkielellä (mucho hyödyllinen!).

Kuten totesin alussa, mielestäni kirja on hyvä perusteos aloitteleville koirankouluttajille, mutta jos on yhtään enemmän kokemusta koirista niin ehkä en ainakaan rahojani tuhlaisi.  Kirjastosta voi toki hakea helpoksi iltalukemiseksi, teksti oli simppeliä ja nopeaa lukea. Paljon kuvia oli myös. Olisi ollut hyvä lukea vaikka sillon kun Fiona tuli, tai viimeistään Lokia hankkiessa. Toki varmasti hyödyllinen myös sellaisille ihmisille, jotka ovat "kouluttaneet koiria 20 vuotta" samoilla periaatteilla. Tiedon päivittäminen ehkä tuossa tapauksessa saattaa olla ihan paikallansa (eri asia sitten kokevatko tällaiset ihmiset itse tarvetta tietonsa päivittämiselle).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti